Αναπτυξιακά ορόσημα του μωρού

Τα αναπτυξιακά ορόσημα (developmental milestones) δεν είναι τίποτα άλλο παρά αναπτυξιακές δεξιότητες όπως το πρώτο βήμα, το πρώτο χαμόγελο ή το πρώτο “αντίο”, του μικρού μας. Τα βρέφη και τα μικρά παιδιά κατακτούν τα αντίστοιχα για την ηλικία αναπτυξιακά ορόσημα, με τον τρόπο που παίζουν, μαθαίνουν, μιλούν, συμπεριφέρονται και κινούνται.

Σε κάθε περίπτωση, συμβουλευτείτε τον παιδίατρο σας, καθώς η ανάπτυξη κάθε παιδιού μπορεί να διαφέρει και οι παρακάτω περιγραφές αφορούν τον μέσο όρο.

Το μωρό σας στους 2 μήνες ζωής

Κοινωνική και Συναισθηματική Ανάπτυξη

  • Μπορούν να ηρεμήσουν τον εαυτό τους (φέρνουν τα χέρια στο στόμα και τα πιπιλίζουν)
  • Χαμογελούν
  • Κοιτάζουν τον γονέα/ φροντιστή
 Γλωσσική Ανάπτυξη και Επικοινωνία

  • Βγάζουν ήχους ευχαρίστησης.
  • Γυρίζουν το κεφάλι τους προς την κατεύθυνση του ήχου.
 Γνωστική Ανάπτυξη

  • Παρατηρούν πρόσωπα
  • Αρχίζουν και παρακολουθούν κινούμενο αντικείμενο και αναγνωρίζουν πρόσωπα από μικρή (κοντινή) απόσταση
  • Αντιδρούν όταν βαριούνται με κλάμα ή ανησυχία
Κινητική Ανάπτυξη (Αδρή Κίνηση)

  • Κρατούν το κεφάλι τους στην όρθια θέση, ενώ προσπαθούν να το σηκώσουν όταν τοποθετούνται σε πρηνή θέση (μπρούμυτα)
  • Κινούν τα χέρια και τα πόδια τους πιο ομαλά

Το μωρό σας στους 4 μήνες ζωής

Κοινωνική και Συναισθηματική Ανάπτυξη

  • Χαμογελά αυθόρμητα, κυρίως σε άτομα
  • Μιμείται κινήσεις και εκφράσεις, πχ. χαμογελάει ή συνοφρυώνεται
  • Αρέσκεται να παίζει με άλλα άτομα. Μπορεί να κλαίει όταν το παιχνίδι σταματά!
Γλωσσική Ανάπτυξη και Επικοινωνία

  • Βγάζει ήχους (μπα…μπα.. γκου..αγκου…)
  • Αντιγράφει τους ήχους που ακούει
  • Κλαίει με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά για να δηλώσει πείνα, πόνο ή κόπωση
  • Στρέφει το κεφάλι του προς την πηγή του ήχου

Το μωρό σας στους 6 μήνες ζωής

Κοινωνική και Συναισθηματική Ανάπτυξη

  • Αναγνωρίζει οικεία πρόσωπα και αντιλαμβάνεται ποιος είναι “ξένος”
  • Απολαμβάνει το παιχνίδι
  • Ανταποκρίνεται στα συναισθήματα
  • Κοιτά το είδωλο του στον καθρέπτη
Γλωσσική Ανάπτυξη και Επικοινωνία

  • Απαντά στους ήχους των άλλων, κάνοντας τον ίδιο ήχο
  • Αναφωνεί φωνήεντα- σύμφωνα, περιμένει τη σειρά του στο «διάλογο»
  • Αναγνωρίζει το όνομα του
  • Κάνει διαφορετικούς ήχους ευχαρίστησης και δυσαρέσκειας
Γνωστική Ανάπτυξη

  • Παρατηρεί κοντινά αντικείμενα
  • Δείχνει ενδιαφέρον για καθημερινά αντικείμενα, παιχνίδια κτλ.
  • Προσπαθεί να φτάσει μακρινά αντικείμενα
  • Φέρνει αντικείμενα στο στόμα
  • Περνά αντικείμενα από το ένα χέρι στο άλλο
Κινητική Ανάπτυξη

  • Κυλάει προς όλες τις κατευθύνσεις
  • Φέρνει τα πόδια στο στόμα
  • Όταν στέκεται, μπορεί να υποστηρίζει το βάρος του στα πόδια του
  • Κάθεται, με ή χωρίς υποστήριξη
  • Κινείται εμπρός-πίσω
  • Μεταφέρει παιχνίδια από το ένα χέρι στο άλλο, τα χτυπά

Το μωρό σας στους 9 μήνες ζωής

Κοινωνική και Συναισθηματική Ανάπτυξη

  • Μπορεί να δείχνει φόβο σε αγνώστους
  • Δείχνει εξοικειωμένο με γνωστά πρόσωπα
  • Δείχνει προτίμηση σε συγκεκριμένο παιχνίδι
Γλωσσική Ανάπτυξη Και Επικοινωνία

  • Κατανοεί το “όχι”
  • Παράγει πολλούς και διαφορετικούς ήχους, πχ “μαμαμαμ” και “μπαμπαμπα”
  • Μιμείται ήχους και χειρονομίες ενηλίκων
  • Χρησιμοποιεί τον δείκτη για να δείχνει
Γνωστική Ανάπτυξη

  • Παρακολουθεί αντικείμενα που πέφτουν στο έδαφος
  • Αναζητά τα παιχνίδια που του κρύβεις
  • Παίζει “κου-κου-τσα”
  • Βάζει αντικείμενα στο στόμα του
  • Αλλάζει ομαλά αντικείμενα από το ένα χέρι στο άλλο
  • Πιάνει μικρά αντικείμενα με τον δείκτη και τον αντίχειρα
Κινητική Ανάπτυξη (Αδρή Κίνηση)

  • Στέκεται όρθιο, υποβαστάζεται από τα έπιπλα
  • Μπορεί να έρθει από την ύπτια στην καθιστή θέση
  • Κάθεται ανεξάρτητα, χωρίς υποστήριξη
  • Στηρίζεται στα έπιπλα και ανασηκώνεται

Το μωρό σας στου 12 μήνες ζωής

Κοινωνική και Συναισθηματική Ανάπτυξη

  • Είναι ντροπαλό με αγνώστους
  • Κλαίει όταν φεύγει η μαμά ή ο μπαμπάς
  • Έχει προτίμηση σε αντικείμενα ή άτομα
  • Δείχνει φόβο για ορισμένες καταστάσεις
  • Φέρνει το παραμύθι, όταν επιθυμεί να του το διαβάσετε
  • Επαναλαμβάνει λέξεις ή ήχους για να κερδίσει την προσοχή σας
  • Βοηθάει στο ντύσιμο, προτάσσοντας το χέρι ή το πόδι
  • Παίζει παιχνίδια, όπως “κου- κου-τσα”
Γλωσσική Ανάπτυξη Και Επικοινωνία

  • Αντιδρά άμεσα σε προφορικές εντολές
  • Χρησιμοποιεί κοινές χειρονομίες, όπως να γνέφει “ναι” ή “όχι” με το κεφάλι του ή να γνέφει “αντίο” με το χέρι του
  • Παράγει ήχους με διαφορετικούς τόνους (προσομοιάζει με ομιλία)
  • Λέει “μαμά” και “μπαμπά” και παράγει ήχους ευχαρίστησης, όπως “αααα”
  • Προσπαθεί να μιμηθεί τις λέξεις που ακούει
Γνωστική Ανάπτυξη

  • Ανακαλύπτει εύκολα τα κρυμμένα παιχνίδια
  • Κοιτάζει το σωστό αντικείμενο όταν ειπωθεί λεκτικά
  • Μιμείται χειρονομίες
  • Βάζει και βγάζει αντικείμενα από κουτί
  • Χτυπά δύο αντικείμενα μαζί
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί τα αντικείμενα με την κυριολεκτική τους χρήση, για παράδειγμα πίνει από ποτήρι, βουρτσίζει τα μαλλιά με βούρτσα
  • Προσπαθεί χωρίς να ζητά πάντα για βοήθεια
  • Σπρώχνει χρησιμοποιώντας το δείκτη
  • Ακολουθεί απλή εντολή, όπως “μάζεψε τα παιχνίδια σου”
Κινητική Ανάπτυξη (Αδρή Κίνηση)

  • Σηκώνεται από την καθιστή στην όρθια θέση, χωρίς βοήθεια
  • Πιάνεται στα έπιπλα για να σηκωθεί, περπατά στηριζόμενο σε αυτά (“cruising”)
  • Μπορεί να περπατήσει μερικά ανεξάρτητα βήματα, πριν πέσει
  • Μπορεί να στέκεται χωρίς υποστήριξη

Συζητήστε για τα αναπτυξιακά ορόσημα με τον Παιδίατρό σας σε κάθε προγραμματισμένη επίσκεψη. Αναζητήστε εξειδικευμένη βοήθεια αν το παιδί σας υπολείπεται σημαντικά
από τη χρονολογική του ηλικία.

Συζητήστε για τα αναπτυξιακά ορόσημα με τον Παιδίατρό σας σε κάθε προγραμματισμένη επίσκεψη.