Συμβουλές επιστροφής στο σχολείο

Γράφει η
Ευαγγελία Λαγκώνα
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδιατρικής Πανεπιστημίου Αθηνών,
Επιστημονική Διευθύντρια Παίδων ΜΗΤΕΡΑ

Το καλοκαίρι πέρασε. Έτσι μετά την ανεμελιά, τα παιχνίδια στη θάλασσα, τις βόλτες με το ποδήλατο, τους περιπάτους, ήρθε ο καιρός της επιστροφής των παιδιών στο σχολείο. Δύσκολη η επιστροφή για όλους. Για τους γονείς, τους δασκάλους, ακόμη περισσότερο για τα παιδιά. Ιδιαίτερα φέτος όπου η πανδημία από τον ιό Covid-19 τα κράτησε για πάρα πολύ καιρό μακριά από το γνώριμο περιβάλλον του σχολείου τους.

Πως θα τα βοηθήσουμε λοιπόν ώστε η προσαρμογή τους και πάλι στο πρόγραμμα του σχολείου και τις σχολικές τους υποχρεώσεις να γίνει εύκολα και ανώδυνα;

Μερικές χρήσιμες συμβουλές στους γονείς είναι απαραίτητες.

Πώς να κάνετε ευκολότερη την πρώτη μέρα της επιστροφής του παιδιού σας στο σχολείο.

  • Δεν πρέπει να περιμένετε να έρθει η μέρα που θα ανοίξει το σχολείο για να αναζητήσετε κάποια λύση ή βοήθεια στις όποιες ανησυχίες, δικές σας ή του παιδιού σας σχετικές με το σχολείο. Τα σχολεία παραμένουν ανοιχτά αρκετό καιρό κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Ο ιδανικός χρόνος να συζητήσετε το πρόβλημά σας είναι μια με δύο εβδομάδες προτού ανοίξει το σχολείο.
  • Πολλά παιδιά έχουν άγχος όταν βρίσκονται αντιμέτωπα με αλλαγές, όπως αλλαγή της τάξης ή του δασκάλου. Αυτό μπορεί να συμβεί σε οποιαδήποτε ηλικία. Εάν το παιδί σας αγχώνεται επισκεφτείτε μαζί του το νέο του σχολείο ή τη νέα του τάξη πριν την έναρξη του σχολείου του. Υπενθυμίστε του ότι υπάρχουν και άλλα παιδιά που ανησυχούν το ίδιο για την πρώτη μέρα στο σχολείο. Οι δάσκαλοι γνωρίζουν ότι οι μαθητές που έρχονται για πρώτη φορά αγχώνονται και είναι σίγουρο ότι θα τα βοηθήσουν να αισθανθούν όσο το δυνατό πιο άνετα. Εάν το παιδί σας φαίνεται ανήσυχο να το ρωτήσετε να σας πει για ποιο λόγο ανησυχεί. Να το βοηθήσετε να βρει τρόπους να λύσει το πρόβλημα που το απασχολεί.
  • Να εστιάσετε στις θετικές πλευρές της έναρξης του σχολείου ώστε να του δημιουργήσετε μία θετική προσμονή σχετικά με την πρώτη μέρα στην τάξη. Θα συναντήσει παλιούς φίλους του και θα γνωρίσει καινούργιους. Θυμίστε του τις ευχάριστες εμπειρίες που είχε την προηγούμενη χρονιά στο σχολείο.
  • Βρείτε ένα άλλο παιδί στη γειτονιά σας με το οποίο το παιδί σας θα μπορεί να πάει παρέα στο σχολείο περπατώντας ή με το λεωφορείο.
  • Αν το παιδί σας πάει σε ένα καινούργιο σχολείο να βρείτε μία ευκαιρία να το επισκεφτείτε μαζί του μερικές μέρες πριν την έναρξη των μαθημάτων. Να παίξετε μαζί στην αυλή ώστε να αισθανθεί άνετα στο καινούργιο του περιβάλλον.
  • Εάν πιστεύετε ότι θα βοηθήσει, να συνοδεύσετε εσείς το παιδί σας στο σχολείο την πρώτη μέρα. Να φροντίσετε όμως να φτάσετε εκεί νωρίς ώστε να αποφευχθεί το επιπλέον άγχος του.
  • Μιλήστε με τον καινούργιο δάσκαλο του παιδιού σας στην αρχή και στο τέλος της σχολικής μέρας, ώστε ο δάσκαλος να ξέρει ότι προσπαθείτε να υποστηρίξετε το παιδί σας στην καινούργια του σχολική εμπειρία.
  • Να ξεκινήσετε με το παιδί σας ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ύπνου-αφύπνισης μία εβδομάδα νωρίτερα ώστε να έχει κάπως προσαρμόσει το ωράριο του ύπνου του όταν ξεκινήσει το σχολείο.

Κατάλληλη σχολική τσάντα

  • Διαλέξτε μαζί με το παιδί σας ένα σάκο με πλατείς ενισχυμένους ιμάντες (λουριά) του ώμου και μια ενισχυμένη πλάτη.
  • Μην υπερφορτώνετε με βάρος τη τσάντα του παιδιού. Τοποθετήστε τα βαριά αντικείμενα πιο κοντά στο κέντρο της πλάτης. Ο σάκος δεν πρέπει να ζυγίζει περισσότερο από το 10-20% του σωματικού βάρους του παιδιού σας. Να ελέγχεται τη τσάντα μαζί με το παιδί σας κάθε εβδομάδα και να αφαιρείται τα περιττά αντικείμενα, ώστε διατηρείται αυτή ελαφριά.
  • Να υπενθυμίζετε στο παιδί σας να χρησιμοποιεί πάντοτε συμμετρικά και τους δύο ιμάντες (λουριά) στήριξης του σάκου στον ώμο του. Εάν κρεμάει το σάκο του στον ένα ώμο μπορεί αυτό να καταπονήσει τους μυς του. 

Να αναπτύξετε μία ρουτίνα ύπνου

  • Ο επαρκής ύπνος είναι πολύ σημαντικός για την επιτυχία του παιδιού στο σχολείο. Τα παιδιά με ανεπαρκή ύπνο αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη συγκέντρωση της προσοχής τους και στη μάθηση.
  • Καθορίστε με το άνοιγμα του σχολείου, μία σταθερή ώρα ύπνου για το παιδί σας και να την εφαρμόζετε κάθε βράδυ. Μία σταθερή ρουτίνα ύπνου θα βοηθήσει το παιδί σας να ηρεμεί και να κοιμάται εύκολα. Δραστηριότητες που ηρεμούν ένα παιδί πριν αυτό να κοιμηθεί είναι το μπάνιο και το διάβασμα ενός ευχάριστου βιβλίου.
  • Να κλείνετε όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές αρκετή ώρα πριν τον ύπνο.
  • Να επιδιώκετε το σπίτι να είναι όσο το δυνατόν γίνεται πιο ήσυχο, όταν τα μικρά παιδιά προσπαθούν να κοιμηθούν.
  • Ο ανεπαρκής ύπνος σχετίζεται με χαμηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις στο γυμνάσιο και στο λύκειο, όπως επίσης και με αυξημένα ποσοστά απουσιών και κούρασης. Η ιδανική διάρκεια ύπνου για τα περισσότερα μικρά παιδιά είναι οι 10 με 12 ώρες και για τους εφήβους των 13 -18 ετών οι 8 με 10 ώρες.

Το φαγητό

  • Μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που λαμβάνουν ένα θρεπτικό πρωινό γεύμα τα καταφέρνουν καλύτερα στο σχολείο, είναι περισσότερα συγκεντρωμένα και έχουν περισσότερη ενέργεια. Στο πρωινό του παιδιού σας θα πρέπει πάντα να περιλαμβάνεται και κάποια ποσότητα πρωτεΐνης.
  • Μερικά σχολεία με δυνατότητα παροχής μεσημεριανού γεύματος αποστέλλουν σε τακτική βάση ορισμένα προγράμματα διατροφής στο σπίτι. Εφόσον γνωρίζετε εκ των προτέρων τι πρόκειται να φάει το παιδί σας μπορείτε να προγραμματίζετε να παίρνει μαζί του φαγητό από το σπίτι τις μέρες που το κυρίως πιάτο του σχολείου δεν θα του αρέσει.
  • Να πληροφορηθείτε τί φαγητό προσφέρεται εντός και εκτός της καντίνας (από αυτόματους πωλητές). Όλα τα φαγητά που πωλούνται κατά τη διάρκεια της ημέρας πρέπει να ανταποκρίνονται σε κάποιες βασικές διατροφικές ανάγκες. Θα πρέπει να διατίθενται υγιεινές επιλογές τροφών όπως είναι τα φρέσκα φρούτα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλά λιπαρά, το νερό και οι φυσικοί χυμοί.
  • Κάθε αναψυκτικό ποτό των 350 ml περιέχει περίπου 10 κουταλιές της σούπας ζάχαρης και 150 θερμίδες. Η κατανάλωση ενός αναψυκτικού την ημέρα αυξάνει τον κίνδυνο παχυσαρκίας του παιδιού κατά 60%.

Να διαμορφώσετε σωστές συνήθειες μελέτης και διαβάσματος στο σπίτι

  • Δημιουργήστε για το παιδί σας από πολύ μικρή ηλικία, από την Α’ Δημοτικού ένα ιδανικό περιβάλλον διαβάσματος. Τα παιδιά χρειάζονται ένα μόνιμο χώρο να διαβάζουν στο δωμάτιο τους ή σε κάποιο άλλο μέρος του σπιτιού το οποίο θα πρέπει να είναι ήσυχο χωρίς να του αποσπά την προσοχή και να προάγει το διάβασμα.
  • Να προγραμματίζετε άφθονο χρόνο για το διάβασμα του παιδιού σας στο σπίτι και να ενσωματώνετε μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα και τις τυχόν εξωσχολικές του δραστηριότητες. Να προσαρμόζετε τις εξωσχολικές δραστηριότητες στο διάβασμα και όχι το αντίθετο.
  • Να θέσετε ως απαράβατο κανόνα ότι η τηλεόραση και όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές θα πρέπει να είναι κλειστές όσο διάστημα διαρκεί το διάβασμα.
  • Να επιβλέπετε τη χρήση του διαδικτύου και του υπολογιστή.
  • Να είστε πάντοτε διαθέσιμοι να απαντάτε σε ερωτήσεις και απορίες του παιδιού σας και να προσφέρετε τη βοήθεια σας αλλά να μην κάνετε ποτέ οι ίδιοι την εργασία του παιδιού σας.
  • Να προνοείτε να ξεκουράζονται τα μάτια, ο αυχένας και ο εγκέφαλος των παιδιών σας κατά τη διάρκεια του διαβάσματος τους. Μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να κλείνουν τα βιβλία για λίγα λεπτά, να κάνουν περιοδικά κάποιες διατάσεις και ένα διάλειμμα εφόσον αυτό δεν τους αποσπά πάρα πολύ την προσοχή από το διάβασμά τους.
  • Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται σε ένα συγκεκριμένο μάθημα μιλήστε με το δάσκαλο του παιδιού ο οποίος θα σας προτείνει το πώς εσείς ή κάποιο άλλο πρόσωπο μπορεί να βοηθήσει το παιδί στο σπίτι.
  • Εάν το παιδί έχει δυσκολίες να συγκεντρωθεί ή να ολοκληρώσει την εργασία στο σπίτι να μιλήσετε με το δάσκαλο ή κάποιο σχολικό σύμβουλο ή το γιατρό σας.
  • Μερικά παιδιά χρειάζονται επιπλέον βοήθεια για να οργανώσουν την σχολική τους εργασία στο σπίτι. Μπορεί να χρειαστούν λίστες των εργασιών τους, επίβλεψη από τους γονείς ακόμα και καθορισμό του χρόνου για κάθε εργασία.
  • Μερικά παιδιά χρειάζονται βοήθεια να θυμηθούν τις σχολικές εργασίες και τις υποχρεώσεις που έχουν για το σπίτι. Να συνεργάζεστε με το παιδί σας και το δάσκαλο του ώστε να αναπτύξετε έναν κατάλληλο τρόπο να παρακολουθείτε τις σχολικές εργασίες που έχει να κάνει όπως να υπάρχει ένα σημειωματάριο εργασιών.

 

Δεν θα πρέπει να αμελείτε την υγεία σας λόγω της πανδημίας του
Covid-19 ή να αποφεύγεται να αναζητάτε υγειονομική περίθαλψη αν τη χρειάζεστε.

Ο Όμιλος Hellenic Healthcare Group σε όλα τα Νοσοκομεία του (ΥΓΕΙΑ, Metropolitan Hospital, ΜΗΤΕΡΑ, Metropolitan General, ΛΗΤΩ, Creta Interclinic) λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης για την προστασία των εργαζομένων και των ασθενών του.